Workshop Manažment krízových situácií v školách a školských zariadeniach
Počas jarných prázdninových dní sa na pôde SOŠ Polytechnickej v Kňažej v spolupráci so Súkromným centrom poradenstva a prevencie Trstená a Námestovo uskutočnil workshop zameraný na manažment krízových situácií na školách. Podujatia sa zúčastnilo 33 pedagogických a odborných zamestnancov, ktorí sa v každodennej praxi stretávajú s rôznymi výzvami v oblasti správania žiakov.
Cieľom workshopu bolo poskytnúť pedagógom užitočné nástroje na riešenie krízových situácií, podporiť ich v schopnosti identifikovať rizikové faktory včasnou prevenciou a zvládať intervencie a komunikáciu v krízových situáciách. Zároveň bol dôraz kladený aj na starostlivosť o samotných pedagógov.
Obsah workshopu bol kombináciou teoretických a praktických blokov. V teoretickej časti sa pedagogickí zamestnanci oboznámili s legislatívnymi opatreniami, štandardmi a krízovou intervenciou ako podporným opatrením. Prakticky si vyskúšali stabilizačné techniky, identifikovali znaky bezpečnej školy a analyzovali možnosti na zvýšenie bezpečia.
Téma krízových situácií reflektovala aj aktuálne problémy v školskom prostredí, ako je nerešpektovanie autorít, neslušné vyjadrovanie a nadmerné trávenie času na sociálnych sieťach. Hoci pedagógovia venujú veľkú pozornosť výchovným opatreniam, spolupracujú so školským podporným tímom a CPP, problémy so správaním žiakov sa aj napriek tomu opakovane vyskytujú. Pedagógovia diskutovali o možnosti zmeny termínov triednických hodín na ranné vyučovacie hodiny, aby boli žiaci lepšie motivovaní k spolupráci.
Dôležitou témou diskusie bola aj potreba podpory pre samotných pedagógov, ktorí sa denne stretávajú s náročnými situáciami. Veľmi ocenili nácvik stratégií zvládania stresu a vyjadrili záujem o pokračovanie v odborných vzdelávacích aktivitách s dôrazom na praktické riešenia.
Účastníci workshopu si uvedomili, že zvládanie krízových situácií nie je len o rýchlych riešeniach, ale aj o dlhodobej prevencii a budovaní bezpečného školského prostredia.
Kľúčom k úspechu je nielen identifikovať riziká a efektívne komunikovať, ale aj myslieť na vlastné duševné zdravie. Len vyrovnaný pedagóg dokáže byť oporou svojim žiakom.
Workshop priniesol množstvo podnetných myšlienok a ukázal, že systematická podpora pedagógov je nevyhnutná pre zdravé fungovanie školy.




